نوشته شده توسط : Dr. Dalake

افسردگی در نوجوانان
یکی از مهمترین مراحل رشد و تکامل جسمی و روانی فرد دوره ی نوجوانی است.

دوره ی نوجوانی، دوره ی انتقال از کودکی به بزرگسالی است و با افزایش فشارهایی در جنبه های متعدد زندگی همراه است و در نتیجه ی این فشارها، فرد دچار آشفتگی های فراوانی می شود.

همین مسائل باعث می شود که این دوره، یک دوره ی آسیب پذیری ویژه برای رشد نشانه های ناسازگارانه مثل افسردگی باشد.

عوامل موثر بر ایجاد افسردگی در نوجوانان
همانطور که می دانیم نوجوانان در این دوره با تغییرات جسمانی زیادی مواجه می شوند و این تغییرات ناگهانی جسمانی و هورمون های رشد می توانند یکی از علت های افسردگی در نوجوانان باشند، به این دلیل که بسیاری از نوجوانان آمادگی کافی برای پذیرش این تغییرات را ندارند و با ارزیابی منفی نسبت به این تغییرات ممکن است به افسردگی برسند.
همراه با تغییرات جسمانی در نوجوانان، تحولات روانی زیادی نیز در آن ها رخ می دهد و در نتیجه ی این تحوالات روانی، نوجوانان حساسیت بالایی نسبت به رفتار اطرافیان و عوامل محیطی پیدا می کنند، به همین دلیل هر تنش محیطی که دارای بار روانی منفی باشد می تواند موجب افسردگی در نوجوانان شود، از جمله ی این عوامل محیطی می توان به عدم دریافت توجه از سوی والدین، طلاق والدین، مرگ یکی از عزیزان، محیط خانوادگی پر تنش، شکست در روابط دوستی و … باشد.
البته که هر فردی در هر دوره ی سنی می تواند نسبت به این موارد شکننده و آسیب پذیر باشد ولی مسئله ی مهم این است که نوجوانان حساسیت بالاتری نسبت به این مسائل دارند، بنابراین آسیب پذیرتر هستند.

استعداد ژنتیکی نیز در کنار تغییر و تحولات جسمانی و روانی، یکی از علت های ابتلای نوجوانان به افسردگی است. یعنی به طور کلی برخی از نوجوانان نسبت به برخی دیگر استعداد ژنتیکی بالاتری برای ابتلا به افسردگی دارند.

منبع:  مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-افسردگی در نوجوانان





:: برچسب‌ها: افسردگی , افسردگی نوجوانان , درمان افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 813
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: